آشنایی با امکانات مختلف درس افزار( فیلم)

استفاده از برچسب‌ها برای اتصال محتوا


برچسب‌ها به دانش‌آموزان و معلمان امکان می‌دهند انواع مختلف محتوای سایت را به یکدیگر متصل کنند. معلمان می‌توانند برچسب‌ها را بر اساس موضوعات مختلف درسی انتخاب کرده و از طریق جستجوی برچسب‌ها در طول سال تحصیلی از میزان علاقه دانش‌آموزان خود نسبت به موضوعات مختلف مطلع شوند و یا در طراحی سؤالات امتحانی با استفاده از برچسب می‌توانند از میزان یادگیری دانش‌آموزان در موضوعات و فصول مختلف مطلع شوند.

برای این منظور معلمان می‌توانند در بخش‌های مختلف درس، از قسمت ویرایش تنظیمات، برچسب‌های مربوط به آن بخش درس را اضافه کنند و بدین صورت امکان جستجوی مطالب مرتبط فراهم خواهد شد. 




مناطق زیر امکان برچسب‌گذاری دارند:

دوره‌های آموزشی 

فعالیتها و منابع

پست‌های انجمن

ورودی‌های پایگاه داده

مدخل‌های واژه نامه

کتاب (فقط معلمان)

سوالات امتحان

صفحات ویکی

پست های وبلاگ (از جمله پست های وبلاگ خارجی)

علایق کاربر (در صفحه پروفایل شما نمایش داده می‌شود)


توجه داشته باشید که لیست مناطقی که امکان برچسب‌گذاری دارند، توسط مدیر سایت قابل تنظیم است. (به [[مدیریت برچسب‌ها]] مراجعه کنید.) مدیر سایت همچنین می‌تواند مجموعه‌ای از برچسب‌ها ، مانند مجموعه‌ای از برچسب‌های استاندارد برای دوره‌های برچسب‌گذاری، ایجاد کند. وقتی کاربر بر روی یک برچسب کلیک می‌کند، صفحه برچسب فقط موارد دارای آن برچسب را در همان مجموعه نمایش می‌دهد. 

برای مشاهده برچسب‌ها لازم است بلوک برچسب‌ها به مجموعه بلوک‌های میزکار اضافه شود و نیز میتوان این بلوک را در هر درس به‌صورت مجزا اضافه کرد.


برچسب های دوره (درس)

کاربرانی که به دوره دسترسی دارند می‌توانند دوره‌ها را برچسب‌گذاری کنند. این قابلیت به طور پیش‌فرض در اختیار معلمان و مدیران قرار می‌گیرد. اگر کاربر همچنین مجاز به ویرایش تنظیمات دوره باشد، هنگام کلیک روی "ویرایش تنظیمات"، بخش "برچسب‌ها" ظاهر می‌شود. آنها می‌توانند هنگام افزودن بلوک برچسب‌ها، برچسب‌های دوره را نمایش دهند تا به دیگران اجازه دهد از آنجا جستجو کنند.

برچسب‌گذاری فعالیت‌ها و منابع

فعالیت‌ها و منابع در یک درس را می‌توانید از قسمت تنظیمات، برچسب‌گذاری کنید.

برچسب‌گذاری سؤالات

دبیران می‌توانند هنگام ویرایش سؤالات موجود در بانک سؤال، برچسب‌ها را اضافه کنند. بانک سؤال شامل گزینه‌ای برای فیلتر کردن برچسب است. علاوه بر آن با برچسب‌گذاری سؤالات آزمون‌ها و با مراجعه به بخش گزارش‌ها می‌توانید میزان یادگیری دانش‌آموزان (به صورت کلی یا تک‌تک آنها) را با انتخاب برچسب مربوط به آن بخش درس بسنجید. با این روش آسان متوجه نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف درس خواهید شد.  برای کسب اطلاع بیشتر در این مقولۀ جذاب به صفحه [[گزارش‌ تگ محور]] مراجعه نمایید.

علایق کاربر

برای اینکه به همه بگویید علایق شما چیست، به صفحه ویرایش پروفایل خود بروید و علایق / برچسب‌های خود را وارد کنید. اگر برچسبی که وارد کرده‌اید از قبل وجود داشته باشد، با آن برچسب مرتبط می‌شوید. در صورت عدم وجود آن، برچسب جدیدی ایجاد می‌شود.



افزودن بلوک برچسب‌ها به صفحه دوره (درس)

روی دکمه «شروع ویرایش» در بخش تنظیمات کلیک کنید.

از پایین منوی سمت راست «افزودن یک بلوک» را کلیک کرده و بلوک «برچسب‌ها» را انتخاب کنید.

بلوک برچسب‌ها را می‌توانید از طریق نماد ویرایش در سربرگ بلوک ویرایش کنید. برای این منظور روی علامت چرخ‌دنده نوار بالای بلوک کلیک کرده و «تنظیم بلوک برچسب‌ها» را انتخاب کنید.




در این قسمت می‌توانید بلوک برچسب را پیکربندی کنید که در ادامه به معرفی قسمتهای مختلف می‌پردازیم.

بخش اول «تنظیمات بلوک»:
عنوان بلوک: شما می‌توانید عنوان را در این درس تغییر دهید و پس از آن بلوک برچسب با عنوان پیشنهادی شما برای افراد دوره نمایش داده شود.
مجموعه برچسب: شما می‌توانید انتخاب کنید که برچسب‌های شما زیرمجموعه کدام مجموعه قرار بگیرد، «مجموعه پیش‌فرض» یکی از مواردی است که می‌توانید انتخاب کنید. عناوین این مجموعه‌ها توسط مدیران سایت قابل تغییر و افزایش می‌باشد که در بخش [[مدیریت برچسب‌ها]] به این موضوع پرداخته شده است.
تعداد برچسب‌ها برای نمایش: در این بخش تعداد برچسب‌هایی که تمایل دارید نمایش داده شود را انتخاب کنید. به طور پیش‌فرض این تعداد 80 برچسب در بلوک می‌باشد.
نوع برچسب برای نمایش: در این بخش بین دو گزینه (all) به معنی نمایش همۀ برچسب‌ها و گزینه (only standard) یعنی فقط برچسب‌های استاندارد نمایش داده شود، یکی را انتخاب کنند. برچسب‌های استاندارد توسط مدیر سایت انتخاب می‌شود.
Tagged items context: این بخش به شما کمک می‌کند تا برچسب‌های خود را به درس موردنظر محدود کنید و در نهایت بلوک خلوت‌تری با کلمات کلیدی و برچسب‌های همین درس را مشاهده نمایید. هرچند شما می‌توانید با انتخاب گزینه «سیستم مرکزی» کلیه برچسب‌های سامانۀ خود را تا سقف تعداد تعیین شده مشاهده نمایید.

بخش دوم «محلی که این بلوک ظاهر می‌شود»:
محل اصلی بلوک: محل اصلی که بلوک در آنجا ایجاد شده است.(نام درس مربوطه مشاهده می‌شود.
جایگاه پیش‌فرض: ناحیۀ مشخص شده برای محل قرارگیری بلوک در صفحه
وزن پیش‌فرض: جایگاه این بلوک نسبت به بلوک‌های دیگر این ناحیه را مشخص کرده و قابل تغییر است. (بالا یا پایین)

بخش سوم «در این صفحه»:
قابل رؤیت: می‌توانید انتخاب کنید که این بلوک قابل مشاهده باشد یا خیر
ناحیه و وزن: محل قرار گیری این بلوک در این صفحه را مشخص نمایید.
در نهایت «ذخیره تغییرات» را کلیک کنید.