آشنایی با درس افزار ( دبیران)

به درس‌افزار خوش آمدید. 
در اینجا آموزش‌های ابتدایی برای شروع به کار با درس‌افزار برای شما قرار گرفته است. این آموزش‌ها در ۳ بخش زیر ارائه شده است: 


1. آشنایی با امکانات مختلف درس‌افزار

1.20. ویکی

ویکی چیست؟ 

استفاده از ویکی می‌تواند برای دانش‌آموزان بسیار جذاب باشد و مشارکت آنها را در فعالیت‌های کلاسی بالا ببرد، حال ببینیم ویکی چیست و چه کاربردهایی دارد.
ویکی مجموعه‌ای از صفحات وب است که به طور مشترک تألیف شده است. اساساً، یک صفحه ویکی یک صفحه وب است که همه در کلاس شما می‌توانند بدون نیاز به دانستن HTML، در مرورگر ایجاد کنند. یک ویکی با یک صفحه اول شروع می‌شود. هر نویسنده می‌تواند با ایجاد پیوندی به صفحه‌ای که هنوز وجود ندارد، صفحات دیگر را به ویکی اضافه کند. ویکی‌ها نام خود را از اصطلاح هاوایی "wiki wiki" گرفته‌اند که به معنی "بسیار سریع" است. یک ویکی در واقع یک روش سریع برای ایجاد محتوا به صورت گروهی است. معمولاً هیچ ویرایشگر مرکزی ویکی وجود ندارد، هیچ شخصی به‌تنهایی دارای ویرایش نهایی نیست. همۀ افراد مجموعه محتوای خود را ویرایش و توسعه می دهند. در مودل، ویکی می‌تواند ابزاری قدرتمند برای کار مشترک باشد. کل کلاس می‌تواند یک سند را با هم ویرایش کند، یک محصول برای کلاس ایجاد کند، یا هر دانش‌آموز می‌تواند ویکی مخصوص به خود را داشته باشد که فقط برای او و معلّمش قابل مشاهده است.


نحوه اضافه کردن ویکی 

در منوی تنظیمات درس خود، شروع ویرایش را انتخاب کرده و در بخشی که می‌خواهید ویکی خود را اضافه کنید، روی پیوند «افزودن فعالیت یا منبع» کلیک کرده و «ویکی» را انتخاب کنید. با این کار به صفحه تنظیمات ویکی با عنوان «افزودن ویکی جدید» می‌روید. همه تنظیمات ممکن است با کلیک کردن روی پیوند «بزرگ کردن همه» در بالا سمت راست گسترش یابد. در یک ویکی موجود ، تنظیمات ویکی را می‌توان با کلیک کردن بر روی گزینه کشویی ویرایش پیدا کرد.

به ویکی خود یک نام اختصاص داده و به دلخواه می‌توانید در بخش توصیف، متن یا تصویری مرتبط با ویکی خود قرار دهید. اگر می‌خواهید توضیحات در صفحه دوره ظاهر شود، کادر مربوطه را علامت بزنید.


 در بخش «نوع ویکی» انتخاب بین دو گزینه میباشد؛ درصورتی‌که بخواهید دانش‌آموزان به صورت اشتراکی روی ویکی کار کنند «ویکی مشترک» را انتخاب کنید و درصورتی‌که می‌خواهید ویکی مختص خود را داشته باشید «ویکی شخصی» را انتخاب کنید. 

نام صفحه اول: نامی که در اینجا اضافه می‌کنید صفحه اول ویکی جدید شما را تشکیل می‌دهد. این یک قسمت الزامی است؛ توجه داشته باشید که نام صفحه اول را، نمی‌توان تغییر داد

قالب: نوع پیش فرض ویرایش ویکی خود را تنظیم کنید. اگر کلاً مطمئن نیستید، قالب پیش فرض html  را انتخاب کنید. creole یک زبان نشانه‌گذاری مرسوم برای ویکی است که نوار ابزار ویرایش کوچکی را در اختیار می‌گذارد. 

سایر تنظیمات ویکی (تنظیمات مشترک ماژول، دسترسی محدود و....) مانند تنظیمات دیگر فعالیتها در درس می‌باشد. با کلیک کردن روی ذخیره، ویکی شما ساخته شده و با ایجاد صفحه جدید می‌توانید ویرایش این صفحه را آغاز کنید. 

در ویرایش هر صفحه می‌توانید از متن، عکس، ضبط صدا و بارگذاری فیلم استفاده نمایید. جهت آموزش بهتر این فعالیت دیدن این فیلم توصیه می‌شود.


چرا از ویکی استفاده کنیم؟ 

ویکی یک ابزار ساده و انعطاف‌پذیر برای همکاری است. از آن می‌توان برای همه چیز استفاده کرد، از لیست‌های ساده پیوندهای وب گرفته تا ایجاد دائرةlلمعارف‌ها. به عنوان نمونه، ویکی پدیا بزرگترین ویکی در جهان است. در کلاس شما مهم است که برای ویکی خود برنامه‌ریزی کنید تا دانش آموزان بدانند که این ابزار چگونه با یادگیری آنها متناسب است. اگر ویکی شخصی باشد، آیا نمره‌دهی می‌شوند؟ آیا ویکی، یک منطقه صحنه‌سازی برای کارهای گروهی است که بعداً به عنوان تکالیف ارسال می شود؟ آیا به دانش‌آموزان اجازه می دهید مسئولیت کامل کار را داشته باشند؟ چگونه با محتوای توهین‌آمیز برخورد خواهید کرد؟ مزیت بزرگ ویکی این است که همه ویرایش‌ها به وضوح قابل مشاهده و برگشت هستند.


ایده‌هایی برای استفاده از ویکی‌ها  

1- یادداشت‌های سخنرانی گروهی

ایجاد ویکی برای یادداشت‌های سخنرانی گروهی، پس از سخنرانی به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد تا تمام یادداشت‌های خود را ترکیب کنند. کسانی که اطلاعات را از دست داده‌اند می‌توانند آن را از هم‌دوره‌ای خود دریافت کنند. این گروه همچنین می‌تواند تصمیم بگیرد که چه اطلاعاتی حیاتی است و بر آنها تأکید مناسب داشته باشد. یادداشت‌های سخنرانی گروهی را می‌توان با کل کلاس انجام داد، اگر به اندازه کافی کوچک باشد یا با گروه‌های کاری کوچک. گروه‌ها همچنین می‌توانند یادداشت‌ها را برای بحث و اصلاح بیشتر مقایسه کنند.

2- مدیریت پروژه گروهی

معلمی که یک پروژه گروهی را تعیین می‌کند می‌تواند با ایجاد ویکی و فعال بودن حالت گروه، مکانی را برای دانش‌آموزان فراهم کند. این به هر گروه فضای خاص خود را می‌دهد تا تحقیقات را ثبت کرده ، رئوس مطالب و محصولات نهایی را ایجاد کند.

3- طوفان فکری

طوفان فکری یک فرآیند خلاقانه گروهی غیرقضاوتی است که در آن اعضای گروه تشویق می‌شوند تا هر ایده‌ای را که شخصاً مربوط به تمرین گروه می‌دانند ابراز کنند. در یک جلسه حضوری، یک مجری طوفان فکری معمولاً در مقابل یک کاغذ بزرگ قرار می‌گیرد و ایده‌های شرکت‌کنندگان در اتاق را یادداشت می‌کند. یک معلم می‌تواند با راه‌اندازی ویکی برای کل کلاس یا گروه‌های کوچکتر و درخواست از افراد برای ارائه ایده‌هایی پیرامون یک موضوع طوفان فکری ، یک نسخه آنلاین از این روند ایجاد کند. افراد می‌توانند ایده‌ها را به صفحه‌ای اضافه كنند و برای توضیح بیشتر به صفحات دیگر پیوند دهند.

4- داستان نویسی مشترک

دانش‌آموزان می‌توانند تشویق شوند که برای ساختن داستانی با هر یک از جمله‌های اضافه شده در بخش قبلی، روی یک ویکی کار کنند.